Les agrupacions participants en la Secció Tercera del Certamen Internacional de Bandes de Música “Ciutat de València” 2025 hauran d’interpretar com a obra obligatòria la partitura “Euphonika» de Llorenç Mendoza.
BIOGRAFIA
Llorenç és llicenciat pel Conservatori Superior de Música Joaquín Rodrigo de València en l’especialitat de clarinet. Ha realitzat nombrosos cursos de perfeccionament musical en Direcció d’Orquestra, Banda i Cors, Pedagogia, Composició i Anàlisi Musical, Informàtica aplicada a la Música, etc. impartits per grans mestres.
Ha exercit com a director titular diverses bandes de la Comunitat Valenciana, i ha obtingut multitud de premis en els diferents certàmens en els quals ha concursat. Cal destacar també els conjunts professionals que ha dirigit com a convidat: les Bandes Simfòniques Municipals de Madrid, Tenerife i Castelló, així com l’Orquestra Clàssica de Granada.
Va ser guardonat amb el prestigiós premi Euterpe a la millor gravació de banda que concedix la FSMCV, l’AM L’Amistat de Quart de Poblet li va concedir el premi Amics de l’Amistat en la seua IX edició a la seua obra “Titelles” Op. 12 Concertino per a flauta i banda simfònica i va obtindre la medalla de plata en els prestigiosos Global Music Awards als EUA, igual que la seua obra “Euphonika”, que acaba de rebre una altra medalla de plata en estos prestigiosos premis.
Ha sigut convidat per la Ferris State University de Michigan (els EUA) a impartir classes i dirigir els diferents grups artístics residents de la universitat, i també ha format part del jurat del Concurs Nacional de Bandes de Paipa (Colòmbia).
En el camp de la pedagogia i l’educació musical, acumula més de 30 anys d’experiència com a docent, i és en l’actualitat professor d’Anàlisi i Harmonia en el Conservatori Professional de Música de Torrent, director artístic de la Societat Musical Santa Cecília d’Alcàsser i director del Taller de Formació i Didàctica aplicada a la Direcció que porta per títol «Música, Maestro».
OBRA OBLIGADA: «EUPHONIKA»
Encàrrec de la Societat Internacional per a la Investigació i Promoció de la Música de Vent (IGEB), amb motiu del seu cinquantenari en 2024. L’objectiu d’esta associació és investigar, indagar i explorar tots els aspectes i temes relacionats amb la música de vent per mitjà de congressos internacionals en els quals musicòlegs, compositors, directors, intèrprets diversos i aficionats en general poden intercanviar idees i coneixements, afavorint així i mitjançant la publicació de la seua revista, Alta Musica, la difusió d’esta investigació i promoció.
A través de l’obra el compositor vol transmetre a mode de “flaixos” o “picades d’ullet” a diferents compositors, estils o obres representatives del panorama compositiu bandístic, durant els 50 anys de vida de la societat.
La peça està dividida en tres seccions i comença amb una majestuosa i radiant introducció de cinc compassos que ens trasllada a l’any 1966, a la localitat de Sindelfingen, prop de la ciutat alemanya de Stuttgart on de la reunió d’un grupuscle d’investigadors, intèrprets i aficionats de la música de vent va sorgir el germen de fundar un Comité per a la Investigació en Música de Vent, i huit anys després es va crear l’actual IGEB.
La primera secció reflectix els primers passos de l’agrupació i la seua consegüent consolidació. Tot partix del primer congrés celebrat en 1974, en la Universitat per a la Música de Graz.
La segona secció suposa un parèntesi en la marxa de l’IGEB durant el seu mig segle d’existència. Un període de reflexió, d’incertesa, de replantejament d’idees davant la convulsió tecnològica que està suposant este inici del segle XXI.
En la tercera i última secció queda reflectida la pandèmia mundial del COVID de 2020. El congrés en el qual s’estrena esta obertura estava programat inicialment per a realitzar-se al juliol de 2020, però per les restriccions imposades pel COVID, es va posposar al juliol de 2024. L’obra acaba amb una brillant i frenètica coda final amb la intenció d’irradiar un sentiment generalitzat d’esperança i d’optimisme de cara al futur pròxim i les generacions esdevenidores.